اخبار /

پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی به همایش ملی «آموزه های اسلامی، انسان معاصر و نظام خانواده»

همایش ملی آموزه های اسلامی، انسان معاصر و نظام خانواده، با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی در سالن مصباح دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز به کار کرد.

11000

متن پیام بدین شرح است:

 

اعوذ بالله من الشیطان رجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدالله رب العالمین و صل الله علی جمیع انبیاء والمرسلین و الائمه الهده المهدیین . سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیا علیهما آلاف التحیه و ثنابهم نتولی و من اعدائهم نتبرء الی الله .

 

مقدم شما آیات ، حجج ، اساتید بزرگوار حوزه و دانشگاه ، مسئولین بزرگوار استانداری و سایر شخصیت ها و نخبگان و فرهیختگان را گرامی می داریم .

 

از برگزار کنندگان این همایش وزین ، حق شناسی می کنیم و از امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه ، سپاسگذاریم و از همه بزرگوارانی که با ایراد مقال یا ایراد مقالت بر وزن علمی این موسسه و همایش قرانی و عترت پیامبر ( علیه و علی اله الاف التحیه و ثنا ) سعی بلیغ داشته اند ، سپاسگزاریم .

 

امیدواریم ذات اقدس اله کوشش خالصانه همه شما بزرگواران را مقرون قبول و مورد دعای ولی عصر ارواحنا فدا قرار بدهد . موسسه قرآن و عترتی که عهده دار تاسیس و تشکیل این همایش است ، مستحضرید که عترت و قرآن ، هماهنگ هم  { هستند } و جدایی ناپذیر . تارو پود یک حبل متین { هستند } این اصل اول .

 

اصل دوم آن است که خدای سبحان گرچه قران را نازل کرد اما نه طوری که باران نازل کرد ، برف وتگرگ را نازل کرد و این ها جزو نزولات آسمانی هستند .

 

 

قرآن را این چنین نازل کرد زیرا خدای سبحان برف و باران و تگرگ را به زمین انداخت ولی قرآن را به زمین آویخت و این انداختن برف وباران و اویختن این حبل متین ، فرق های فراوانی است چون قرآن را به زمین آویخت ، نینداخت ، از او به حبل متین یاد کرد و جامعه بشری را به اعتصام این حبل ، فراخواند . طنابی مورد اعتصام و استمساک است که به جای بلندی بسته باشد وگرنه حبل افتاده در گوشه ای ، مشکل خودش را حل نمی کند چه رسد به حل مشکل معتصمان !

 

پس اصل دیگر آن است که ذات اقدس اله ، قرآن را به زمین آویخت ، نینداخت . و چون عترت طاهرین هماهنگ آن هستند ، ولایت را به زمین آویخت ، نینداخت ! خلافت را ، نبوت را ، رسالت را ، امامت را به زمین آویخت ، نینداخت .

 

اصل سوم ، عنصر سوم آن است که ما بشر های عادی ، تا آن جا که فرهنگ و زبان و قلم و امثال این ها مدد می کند ، می توانیم از قرآن بهره بگیریم و از عترت طه و یاسین استفاده کنیم . آن جا که جای لفظ نیست ، آن جا که کلمه نیست ،  آن بخش هایی که علی حکیم است ، بدون استفاده از راهنمایی های عترت طاهرین ، مقدور نیست چون خدا در سوره مبارکه حرف و مانند آن ، محدوده قرآن را مشخص کرد . فرمود : « انا جعلناهُ قرآناً عربیاً لعلکم تعقلون» این کتاب عربی است که جوامع بشری در مشهد و در محضر او هستند اما همین کتاب : « و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم » یعنی امتداد این کتاب ، چون حبل متین است و آویخته است ، مرحله بالای این کتاب ، نه عبری است نه عربی ، نه تازی است نه پارسی ، با زبان و فرهنگ و لغت ، نمی شود آن را یاد گرفت .

 

« و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم » آن جا علی حکیم است ، نه عربی  و نه عبری و نه تازی و نه پارسی . کسی از ان علی حکیم با خبر است که مظهر علی حکیم باشد و آن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم افضل صلوات المسلمین هستند . ما وقتی از قرآن طرفی می بریم که هم عربی را فرا بگیریم هم از علی حکیم غافل نشویم .

 

علی حکیم را مثل عربی مبین ، اهل بیت عصمت به ما می فهمانند . اگر یک روایتی ، مطلبی را از امام علیه اله به ما نقل کردند که این با ظاهر لفظ هماهنگ نبود ، ما حق رد نداریم ؛ البته بعد احراز سند زیرا قران تنها عربی مبین نیست . بخش وسیعی از قرآن علی حکیم است که لغت ، کلمه و مانند آن در آن جا مطرح نیست ، آن جا فقط معارف عقلی است ولاغیر . ما با چنین کتابی همراه هستیم .

 

مطلب بعدی آن است که ذات اقدس اله ، امت را برای این که به مقصد برسد ، با یک امامی آشنا مرد که پیشرو است و به عقل بها داد به عنوان چراغ و هرگز ما حق نداریم عقل را در کنار شرع قرار بدهیم ، بگوییم مطلب عقلا و شرعا این چنین است . عقل در مقابل نقل است نه در مقابل شرع . آن راه را شریعه می گویند که مورد شاربه است . شرع آن صراط مستقیم است و مهندسی آن صراط مستقیم ، فقط بر عهده خدا است که : « ان الحکم الا الله »

 

عقل چراغ روشنی است که راه را تشخیص می دهد ، قانون را تشخیص می دهد ؛ حتی در مستقلات عقلی که می گوییم « العدل حسن الظلم قبیح » لین را عقل نساخت ، نبافت ، احداث نکرد بلکه شناخت . چه عقل فقیه ، چه عقل اصولی ، چه عقل مفسر ، چه عقل متکلم و چه عقل حکیم ، قبل از اینکه به دنیا بیایند این قوانین الهی بود . « العدل حسن الظلم قبیح » بعد از مرگ این ها نیز این قوانین محفوظ است .

 

پس عقل هیچ حکیمی ، هیچ فقیهی ، هیچ اصولیای ، این قوانین را نساخت ، این قوانین را نشناخت . عقل چراغ است ، سراج است نه صراط . باید بین این دو فرق بگذاریم . هرگز دین را با عقل نمی شود ساخت ، دین را با عقل می شود شناخت . خدای سبحان به این عقل یهای نهایی داد .

 

در بخش پایانی سوره مبارکه نساء که از رسالت و نبوت عامه ، سخن به میان امده است : « رسلا مبشرین و منذرین » متقن ترین برهانی که قرآن کریم برای ضرورت و حی و نبوت اقامه می کند این است ، خدا می فرماید : « ما انبیا را فرستادیم تا در قیامت عقل علیه ما احتجاج نکند » . «  لعلا یکون الناس علی الله حجه بعد الرسل » یعنی اگر ما انبیا و مرسلین نمی فرستادیم ، عقل در قیامت علیه خدا احتجاج می کرد ، به خدا عرض می کرد : پروردگارا ! تو که می دانستی بشر با مرگ نمی پوسد ، تو که می دانستی مرگ از پوست  به در امدن است نه پوسیدن . تو که می دانستی [مرقن تر] است انسان روی این پل قدم می گذارد و از دنیا به برزخ وارد می شود . تو که می دانستی انسان بعد از مرگ به چنین جایی می آید چرا برای ما راهنما نفرستادی ؟

 

در بخش پایانی سوره نساء فرمود : ما انبیا را فرستادیم تا عقل در قیامت علیه ما احتجاج نکند . « لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل » مستحضرید که بعد ظرف است ، ظرف مفهوم ندارد مگر در مقام تهدید ؛ چون این جا در مقام تهدید است مفهوم دارد ؛ یعنی بعد از رسل ، عقل دیگر حق احتجاج ندارد ولی قبل از ارسال رسل ، عقل می توانست در قیامت علیه خدا استدلال کند . این پایگاه رفیع عقل است که قران به او بها داد که حتی در قیامت می تواند علیه خدا ، برهان اقامه کند .

 

این عقل با همه جلال و شکوهمندی اش ، سراج خوبی است نه صراط ! این عقل خوب می فهمد که ذات اقدس اله ، نظام جامعه را از خانواده شروع کرد و نظام خانواده را ، نظام الهی تاخت . یک بیان نورانی از پیغمبر« علیه و علی الاف التحیه و ثنا » رسیده است که فرمود : « من تزوج فقد احرز نصف دینه » فرمود : مردم ! زن ها ! جوان ها ، بزرگسالان ، میان سالان بدانید ازدواج تشکیل امور خانواده ، اجتماع نر و ماده نیست ، اجتماع مذکر و مونث نیست . آن در گیاهان هم هست ، آن ها ازدواج دارند و در حیوانات هست ازدواج دارند . تلقیح گیاهان برای همین است . ازدواج در اسلام ، اجتماع مذکر و مونث نیست ، ازدواج در اسلام سبقه ملکوتی دارد . فرمود : « من تزوج فقد احرز نصف دینه »  خدایی که مرد را آفرید ، خدایی که زن را آفرید ، فرمود : « خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها » برای زن حرمت قائل شد . فرمود درست است که مسکن را مرد فراهم می کند ولی مکینت را زن می سازد . آرامش ، اطمینان ، هماهنگی ، هم آوایی در منزل مشترک است و قسمت مهم و عنصر محوری اش  ، بر عهده خانم ها است . تهیه وسایل مورد نیاز برعهده مرد است اما « خلق لکم من انفسکم ازواجا لسکنوا الیها » این بیانات نورانی اهل بیت که انسان وقتی وارد حرم این ها شد درودیواری را می بوسد ، برای آن است که این ها جامعه را زنده کرده اند .

 

امام علیه السلام فرمود : هیچ خانه ای با طلاق ویران نشده که این را بشود به آسانی ساخت . بافت فرسوده شهر را شهرداران محترم بعد مدتی می سازند اما خدای ناکرده اگر خانه ای گرفتار این غده طلاق شد ، به این آسانی ساخته نمی شود . این بیان نورانی اهل بیت عصمت و طهارت است که همتای قرآن کریم هستند . این طنابی که به ما گفتند « واعتصموا بحبل الله » تاری دارد به نام قرآن ، پودی دارد به نام علی و اولاد علی . این تارو پود بافته شده حبل متین به این تارو پود گفتند که یک طرف اش دست شما است « و طرف الاخر بید الله سبحانه و تعالی »  

 

بنابراین همه شما بزرگواران و هم شهریان عزیز و تبرستانی های بزرگوار که بسیاری از شما ، ارحام ما هستید ، زیرا ائمه علیهم السلام فرمودند : «صحبت عشرین سنه قرابه » یعنی اگر کسی بیست سال با یکدیگر دوست باشد ، به منزله ارحام او است . ما با بسیاری از شما ، بیش از بیست سال ارادت داریم اما فکر می کنم که آن توفیقی نیست که در جمع شما باشیم . بسیاری از شما را که می شناسیم ، به منزله ارحام ما هستید . این را در استان حفظ بکنید . این برکت را در دیار علویین حفظ بکنید که مبادا خدای ناکرده این غده در جایی رخنه کند . اساس خانواده ، سکنیت زن هست ، وقار زن هست ، حفظ الهی است ، نور الهی است . « من تزوج فقد احرز نصف دینه » من مجددا از امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه ، مسئولان محترم استانداری و اساتید و روسای بزرگوار دانشگاه ها و سایر بزرگواران و نخبگان و فرهیختگانی که بر وزن علمی این همایش افزودند ، حق شناسی می کنم . از ذات اقدس اله مسئلت می کنیم نظام ما را ، رهبر ما را ، مراجع ما را ، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان ارواحنا فدا حفظ بفرماید . خطر سلفی و داعشی را به استکبار و صهیونیزم برگرداند . این کشور ولی عصر را تا ظهور آن حضرت از هر گزندی حفظ کند .

 

«غفر الله لنا و لکم » والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته .

 

-34 روز تا برگزاری همایش
مهلت ارسال آثار : 20 اسفند ماه 1395 فرایند داوری مقالات : 15 اسفند ماه لغایت 29 اسفند ماه 1395 برگزاری همایش : 31 فروردین ماه 1396
اعضای هیئت علمی : مقاله اول : صد هزار تومان مقاله دوم و بیشتر : هر کدام شصت هزار تومان سایر افراد : مقاله اول : شصت هزار تومان مقاله دوم و بیشتر : هر کدام چهل هزار تومان
تلفکس : 011-33283175
مسئول کمیته پژوهش و فناوری : 09112559533 مسئول کمیته اداری و مالی : 09357878084
ایمیل : ipmsari90@gmail.com