برگزاری کارگاه «تحقیق و نوآوری در علوم انسانی اسلامی»

کارگاه «تحقیق و نوآوری در علوم انسانی اسلامی» به همت موسسه فرهنگی پژوهشی قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) ساری و با همکاری نمایندگی مرکز ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی در استان مازندران و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندارن  برگزار شد.

 

این کارگاه، در تاریخ ۲۰ آذر ۹۶ با حضور حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل قاسمی طوسی(ریاست محترم موسسه پیامبر اعظم(ص) و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران)، حجت الاسلام دکتر محمود دیانی(معاون محترم آموزش و ارتباطات فرهنگی موسسه پیامبر اعظم(ص) و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران)، خانم دکتر زینب السادات حسینی (معاون محترم پژوهش دانشکده الاهیات و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران)، دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران و طلاب حوزه علمیه فیضیه بابل درمحل دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران برگزار شد.

 

در بخش اول، دکتر حبیب‌الله حلیمی جلودار، ریاست محترم دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، در موضوع «آسیب‌شناسی تحقیقات در علوم انسانی» به ارائه بحث پرداخت. ایشان جایگاه فعلی علوم انسانی در ابعاد تحقیقاتی، علمی و کاربردی را پائین تر از جایگاه شایسته خود دانست و افزود: به نظر می رسد که این حیطه علمی دست کم در دو دهه اخیر به دلائل گوناگون نتوانسته همگام با دیگر رشته های علمی راه پیشرفت و نوآوری را بپیماید.

 

 

این استاد دانشگاه در ادامه به آسیب های حوزه علوم انسانی اشاره کرد که به عنوان مهم ترین موارد می توان به: کیفیت نامطلوب تحقیقات علوم انسانی در سطح ملی و بین المللی، کاربردی نبودن بسیاری از تحقیقات، رشد کمی بی رویه دانشجو، اشتغال بیش از حد صاحبنظران علوم انسانی به تدریس به جای تحقیق اشاره داشت. وی در پایان به برخی از سیاست ها و راهکارهای پیشنهادی این حوزه اشاره کرد که عبارت اند از: نظام مند کردن تحقیقات، ایجاد هماهنگی میان مراکز تحقیقاتی و اجرائی به منظور محقق ساختن پژوهش های کاربردی و گره گشا، استفاده بهینه از توان پژوهش متخصصان علوم انسانی و توسعه تخصصی و عالمانه مراکز پژوهشی.

 

در ادامه دکتر مهران رضایی، مدرس دانشگاه مازندران و نماینده مرکز ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی در استان، به ضرورت بحث نوآوری و حمایت از ایده پردازان جوان پرداخت و سپس اهداف مرکز و مجاری سه گانه حمایت از ایده پردازان جوان را برای دانشجویان و طلاب حاضر تبیین نمود.

 

سپس ایده پرداز محترم، جناب حجت الاسلام محمدصادق فاضل [دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم و معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران] ایده خود را با عنوان «قیمت گذاری در بازار اسلامی» ارائه داد که از سوی حجت الاسلام دکتر محمدتقی گیلک حکیم‌آبادی [ریاست محترم دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران] و جناب دکتر محمد محسنی دهکلانی [عضو محترم هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران] مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

 

حجت الاسلام فاضل در مقام تبیین ایده، بیان داشت که قیمت گذاری در فقه با واژه تسعیر شناخته می‏شود. در اصطلاح فقه، تسعیر، قیمت گذاریِ حاکم یا نماینده او و اجبار بر معامله، بر اساس آن قیمت است. به اجماع فقیهان در شرایط طبیعی بازار، حاکم حق قیمت گذاری در بازار اسلامی را ندارد. اما در شرایط خاص اقتصادی (احتکار، انحصار و تبانی) چند قول وجود دارد: 1. مطلقا جایز است. (شیخ مفید، سلّار و برخی فقیهان اهل سنت) 2. مطلقا جایز نیست. (مشهور) 3. در صورت اجحاف بایع، قیمت گذاری جایز است. 4. در صورت اجحاف بایع، امر به کاهش قیمت می‏شود. 5. در صورت اجحاف بایع، امر به کاهش قیمت می‏شود و در صورت امتناع قیمت گذاری می‏گردد. (امام خمینی).

 

 

ایشان در ادامه افزود: به نظر می رسد قیمت گذاری حاکم مطلقا جایز است؛ به پنج دلیل: 1. سیره عقلاء 2. قاعده وجوب حفظ نظام 3. قاعده حرمت اعانه بر اثم و عدوان  4. قاعده استیمان  5. قاعده احسان.

 

پس از ارائه ایده، حجت الاسلام دکتر گیلک ضمن قدردانی از برگزاری چنین کارگاه‌هایی در مقام داوری بیان داشتند: در اثبات اثر، از ادله خاص استفاده نشده و تماماً به قواعد عمومی تمسک شده است. علاوه بر این که ما قواعدی در باب اختیار مالک داریم مانند قاعده تسلیط. همچنین، در این نظریه کبرای قیاس از فقه معاملات استفاده شده و به خوبی هم ثابت شده ولی صغرای قیاس که مرتبط با بحث اقتصاد است اصلا نیامده است.

 

در ادامه نشست، جناب دکتر محمد محسنی دهکلانی، ادله پنجگانه فقهی صاحب ایده را به چالش کشید؛ بدین تقریر که: سیره عقلاء بر این نیست که برای تمامی کالاها قیمت تعیین کنند. وجوب حفظ نظام در کلام فقیهان مورد مناقشه است، آن چیزی که مورد اتفاق فقیهان است حرمت اختلال نظام است، علاوه بر اینکه در برخی نظام‌ها، مانند بلوک شرق، قیمت گذاری در بازار موجب اختلال نظام شده است. دیگر اینکه، قاعده حرمت اعانه بر اثم و عدوان کمک به گناه را حرام می‌داند اما آیا گران‌فروشی گناه است؟ همچنین، در قاعده امین گفتید که دولت امین مردم است، در صورتی که نمی‌توان این حرف را پذیرفت. در نهایت، قاعده احسان در مقام امتنان بر بندگان است، اما امتنان به دولت تصویر ندارد.

 

 

در قسمت پایانی کارگاه، حجت الاسلام فاضل بخشی از نقدها را پاسخ گفته و افزودند: محل بحث ما کالاهای اساسی است،گرانفروشی در کالاهای اساسی امنیت اقتصادی را از بین می‌برد و این موجب اختلال نظام می‌شود. گران‌فروشی ظلم است و در قاعده آمده است کمک به گناه (اثم) و ظلم (عدوان) حرام است.

 

 

جهت مشاهده سایر عکس‌ها اینجا کلیک کنید

 

اضافه کردن نظر




 

 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به موسسه قرآن و عترت پیامبر اعظم (ص) - ساری می باشد.
طراحی و اجرا : گروه نرم افزاری یکان پرداز آسیا