آل سعود شیخ نمر را به شهادت رساند +زندگی‌نامه

وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد.

 



بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه ۴۶ متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه (امروز) در ۱۲ منطقه در عربستان اجرا شده است.


دادگاه عالی عربستان حکم اعدام شیخ نمر النمر را تأیید کرد و این حکم در مرحله ای قرار داشت که تنها به دستور پادشاه عربستان اجرا و یا لغو می شود که به مرحله اجرا درآمد.



شیخ "نمر باقر النمر" ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۶۸ میلادی، در شهر "العوامیه" در استان القطیف، شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.




 

تحصیلات مقدماتی و هجرت برای تحصیل علوم دینی



تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال ۱۴۰۰ هجری قمری مصادف با ۱۹۸۹ میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.



شیخ نمر پس از ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم (عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب (ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.



وی دوره کتاب‌های اصولی از جمله "اصول" المظفر، "رسائل" شیخ انصاری و "کفایة" آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز "اللمعة الدمشقیة" نوشته شهید اول، "جامع المدارک" خوانساری، "مکاسب" شیخ انصاری و "مستمسک العروة الوثقى" سید حکیم و دیگر کتاب‌های فقهی را مطالعه کرد.



شیخ نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی حضور یافت، از جمله:



- بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران



- بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه



- بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه



- دروس عالیة نزد علامة شیخ صاحب الصادق در تهران



- درس "لمعة" نزد علامة شیخ وحید افغانی



همچنین اخلاق را نزد آیت‌الله شیرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد دست یافت و اجازه تدریس در مراکز علوم دینی و مذهبی را پیدا کرد.



وی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید که حتی در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب "اللمعة الدمشقیة" و کتاب "جامع المدارک" و "مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر پرداخته است.



شیخ نمر سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.




 

پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی "الإمام القائم(عج)" را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای "مرکز اسلامی" در سال ۱۴۲۲ هجری قمری مصادف با ۲۰۱۱ میلادی بود.


خصوصیات اخلاقی آیت‌الله



از جمله خصوصیات اخلاقی وی را باید بلندمنشی و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزش‌های دینی ملاحظه کرد که بازتاب آن به‌خوبی در خط مشی فکری و جهادی‌اش آشکار است.


همچنین شیخ، از دیدی باز و آگاه نسبت به حوادث جاری پیرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همین موجب شده تا دارای دید تحلیلی دقیقی از جریان امور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی باشد که یکی از دلایل آن بنا به گفته وی ارتباط عمیق وی با قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام است که همواره روشنگر راه وی در زندگی بوده‌اند.


فعالیت‌های سیاسی و بازداشت‌ها توسط رژیم سعودی



رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقر النمر را بازداشت کرد که پیش از این نیز دو بار و طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود.


نخستین بازداشت شیخ نمر به می ۲۰۰۶ میلادی بازمی‌گردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه‌مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.



اتهام شیخ این بود که در این همایش، در عریضه‌‌ای، از رژیم سعودی خواسته بود به "قبرستان بقیع" رسیدگی کرده، مذهب "تشیع" را به رسمیت شناخته و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند؛ همین.


اما بازداشت مجدد شیخ نمر، به ۲۳ آگوست ۲۰۰۸ میلادی بازمی‌‌گردد که در شهر "القطیف" به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا می‌‌کرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.



رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را ۲۴ ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.



این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر در مارس ۲۰۰۹ میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت.



دیدگاه‌های نمر در قبال آل‌سعود



شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته و منظم به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان و به‌خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.



وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمه‌ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

 

 
 

شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به‌ویژه شهروندان شیعی عربستان که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تأکید می‌کند که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.


وی بارها در این ارتباط تأکید کرده است که در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار می‌گیرد چون اعتقاد دارد بدون مبارزه و تلاش نمی‌‌توان به حقوق مورد نظر خود دست یافت و عدالتی در کشور برقرار نخواهد شد و شهروندان نمی‌توانند آزاد زندگی کنند.


شیخ نمر در این‌باره در سخنان خود با استناد به خطبه "جهاد" امیرالمؤمنین علی(ع) تأکید دارد که به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.


وی در خطبه‌های نماز جمعه خود نیز بارها گفته است که شیعیان عربستان، دیگر در برابر توهین‌ها و تعدی‌ها و تجاوزات آل‌سعود سکوت نخواهند کرد و در این باره خطاب به آل‌سعود گفت که "ما ساکت نمی‌مانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید؛ هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید".
 

شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه‌های سعودی به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از رژیم سعودی و تبدیل‌شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل‌سعود به‌شدت انتقاد می‌کند.


وی تصریح می‌کند که مفتی‌های وهابی، ساخته و پرداخته آل‌سعود هستند. به گفته شیخ نمر، آل سعود به مفتی‌های وهابی پول می‌دهند تا با دامن‌زدن به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قبیله‌ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌های آن ادامه دهند.
 

شیخ نمر النمر در یکی از خطبه‌هایش به خاطر مواضع و دیدگاه‌های تندش در قبال رژیم سعودی گفت که "می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغ خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم."


 

وی در قبال سرکوبگری های رژیم سعودی و مخالفت این رژیم با برگزاری تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز و تجمع‌های اعتراض‌آمیز تأکید می‌کرد که "همواره به دنبال راه‌های دیگری برای ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوق‌مان خواهیم بود و تظاهرات، یکی از این راهکارهاست".


این روحانی عربستانی را باید از جمله دشمنان سرسخت "نایف بن عبدالعزیز" ولی‌عهد سابق رژیم سعودی برشمرد. شیخ نمر، همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد می‌کرد.
 

وی در یکی از خطابه‌هایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.
 

وی همواره در خطبه‌های نمازجمعه و خطابه هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می‌کند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه است.
 


واکنش مراجع به اعدام آيت الله نمر


آيت الله نوري همداني
با محکوم کردن اعدام آيت الله نمر گفت: انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.


آيت الله نوري همداني در سخناني با اشاره به اينکه بسياري از کشورها از عربستان خواسته بودند که شيخ نمر اعدام نشود گفت: اين مسئله را محکوم مي کنيم و انتظار داريم اهل سنت و شيعه همه در برابر اين فاجعه عکس العمل نشان دهند.


آيت الله نوري همداني اعدام آيت الله نمر را دهن کجي به شيعه و سني در سوريه، عراق، ايران، لبنان و ديگر کشورها ارزيابي کرد و بر لزوم بيداري و هوشياري مسلمانان و استقامت و پايداري آنان تاکيد کرد.


وي عربستان سعودي را داراي مذهب خرافي دانست و گفت: آنان با حمايت گروه هاي تروريستي و تکفيري چون داعش و بوکو حرام، مي خواهند اسلام را بدنام کنند و اسلام را دين خشونت نشان دهند در حاليکه پيامبر اسلام رحمت للعالمين است.
 

آيت الله نوري همداني افزود: رژيم آل سعود نوکر آمريکا و صهيونيست هاست و داشتن چنين مسلک و مذهب خرافه اي براي مسلمانها باعث تاسف است.


وي افزود: همه ممالک اسلامي بايد در اين خصوص تصميمي قاطع بگيرند که چه کار بايد کرد.



آيت الله سبحاني با محکوم کردن اعدام شيخ نمر گفت: شهادت مظلومانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان دلها را مجروح و قلب ها را مملو از اندوه کرد.


آيت الله سبحاني با بيان اينکه شيخ نمر، فقط يک خواسته داشت و آن حاکميت عدالت در کشور بود، گفت: در منطقه شرق عربستان شيعياني هستند که مظلوم اند و شيخ نمر سخنش اين بود که بايد محروميت از چهره شيعيان عربستان زدوده شود.


وي افزود: رژيم آل سعود، اجازه تعمير مساجد را به شيعيان عربستان نمي داد و حسينه ها را تخريب مي کرد و اين مرد بزرگ، فقط طالب عدالت و تقوا بود و مي خواست جلوي خودکامگي يک خانواده را بگيرد. خانواده اي که کشوري را به نام خود ثبت کرده اند و هر کاري که بخواهند انجام مي دهند بدون اينکه به آراي مردم احترام بگذارند.


آيت الله سبحاني ادامه داد: من شهادت مظلومانه اين فقيه عاليقدر را به محضر حضرت ولي عصر (عج) و خانواده و بازماندگان ايشان و شيعيان عربستان، تسليت عرض مي کنم. عاش سعيدا و استشهدا سعيدا رحمه الله عليه و رحمه الله الواسعه.
 


آيت الله مکارم شيرازي هم در پيامي جنايت وحشتناک آل سعود مبني بر اعدام شيخ نمر را محکوم کرد.
 

متن پيام آيت الله مکارم شيرازي به اين شرح است:


بسم الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون


خبر وحشتناک اعدام آيت الله شيخ نمر جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اينکه اين جنايت تحت عنوان خوارج و تکفير صورت گرفت؛ اگر کسانى تاکنون ترديد داشتند که کانون فتنه و تکفير در جهان، آل سعود هستند با اين نمونه آشکار جاى ترديدى باقى نماند.


ما به شدت اين جنايت هولناک را محکوم مى‌کنيم و به يقين انتقام آن گرفته خواهد شد و مى‌دانيم اين جنايت انتقام شکست‌هايى است که آل سعود در عراق و سوريه و يمن دامنگيرشان شده است، ولى بايد در انتظار شکست‌هاى مهم‌ترى در اين سه منطقه باشند.

به يقين اين جنايت، بدون اطلاع آمريکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهميت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانيم در راستاى ايجاد جنگ طائفه‌اى ميان سنى و شيعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمريکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداريم، اختلاف ما با تکفيرى‌هاست که همه مسلمين در برابر آنها اتفاق نظر دارند.
 

آل سعود بدانند اين جنايت فراموش نشدنى است و آثار اين کار نابخردانه را در آينده خواهند ديد.
 

نه تنها شيعيان جهان و اهل سنت اين جنايت را شديدآ محکوم مى‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنيا نيز آن را محکوم خواهند کرد.


آنها چه گناهى داشتند، قيام مسلحانه کردند؟! کسى را کشته بودند؟! تنها گناهشان اين بود که مى‌گفتند اقليت شيعه در عربستان سعودى از حقوق حقه خويش بايد برخوردار شوند و براى انجام مراسم مذهبى آزاد باشند. آيا اين گناه است و در خور آن جنايت سنگين.

ان ربک لبالمرصاد

ناصر مکارم شيرازي

آيت الله صافي گلپايگاني نيز با صدور پيامي ضمن محکوم کردن اعدام آيت الله شيخ نمر گفت: شهادت عالم آزاده، روحاني عالي مقام، شهيد بزرگوار شيخ نمر رضوان الله تعالي عليه روي سياه رژيم آل سعود را سياه‌تر و خباثت و پليدي باطن آنها را آشکارتر نمود.



متن پيام آيت الله صافي گلپايگاني به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليه سلطانا


با کمال تأسف و تأثر مطلع شديم که رژيم سفاک و خون آشام سعودي، بار ديگر طينت جنايتکارانه‌ي خود را نشان داد و يکي از بندگان بي‌گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد ديگري از ستمديدگان به شهادت رساند. رژيمي که با نوشيدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سيراب نموده و راه و رسم جنايتکاران بزرگ تاريخ را دنبال مي‌نمايد.


شهادت عالم آزاده، روحاني عالي مقام، شهيد بزرگوار شيخ نمر رضوان الله تعالي عليه روي سياه اين رژيم را سياه‌تر و خباثت و پليدي باطن آنها را آشکارتر نمود.
 

انا لله و انا اليه راجعون

حکام آل سعود که ان شاء ‌الله تعالي سقوط آنان نزديک است بدانند که خون به ناحق ريخته‌ي اين روحاني شهيد، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بيدار کرده و راه سقوط را براي اين رژيم هموار خواهد نمود. مسلماً اين جنايت ددمنشانه را آزادگان دنيا و مجامع آزاد بين المللي محکوم خواهند نمود و فرياد مظلوميت اين شهيد بزرگوار به گوش جهانيان خواهد رسيد.

اينجانب به جهان اسلام و مردم غيور و مسلمان عربستان که از ستم و جنايات رژيم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده ي بزرگ و داغدار اين شهيد بزرگوار تبريک و تسليت گفته، ترفيع درجات اين شهيد سعيد و ساير شهيدان را از خداوند متعال مسئلت دارم.


و سَيعلَمُ الّذينَ ظَلَموا أَي منقَلَبٍ ينقَلِبونَ
۲۱ ربيع الاول ۱۴۳۷
لطف الله صافي

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر